|
Verkopers bij RCA moeten zich ervan bewust zijn geweest dat hun legendarische lbandmicrofoons veel te groot waren voor de moderne tijd. De ontwerpafdeling moest eenvoudigweg een manier bedenken om de omvang van hun designs te verkleinen. De enorme bonkige 44BX en de forse pilvormige 77's verborgen tv-presentatoren voor een publiek dat juist een goed zicht wilde krijgen op degenen die hen toespraken.
Vandaar de meer bescheiden ontwerpen van de BK-4A Starmaker (Mic vd Maand december 2021) en de KB-2 'Bantam'-serie. Bantam betekent 'parmantig strijdlustig', wat zeker geldt voor deze kleine microfoons, die vrijwel elke strijd aankunnen.
De KB-2A, uit ca. 1947, was een professionele microfoon met dezelfde output en hetzelfde grote geluid als de 44BX, en hetzelfde bidirectionele opnamepatroon. Door gebruik te maken van nieuwe sterke, lichtgewicht magnetische materialen en deze te integreren in de behuizing van de KB-2 werd de verkleining mogelijk gemaakt. Volgens RCA was hij 'zo klein als een pakje sigaretten', wat waar was, zolang je de 135 mm lange schacht wegdenkt, die de XL-connector (XLR-voorganger) verborg en handgebruik mogelijk maakte.
De bovenkant, met daarin het ribbon element, kon 30 graden naar voren of naar achteren worden gekanteld, wat leidde tot de bijnaam 'de verfborstel'. De onderkant bevatte de transformator, de impedantie kon gekozen worden tussen 50/150/250 Ohm , door verbindingen in de schacht te veranderen. Aan één kant zat een stem-/muziek schroevendraaierschakelaar.
Hoewel deze miniatuur bandmicrofoon klonk als zijn grotere broer, de 44BX, was het frequentiebereik beperkter: 80-8000 Hz. Hij werd in 1948 al snel opgevolgd door de BK-2C, met een breder frequentiebereik van 60-10.000 Hz. De KB-2B was een versie met hoge impedantie, voor minder veeleisende omstandigheden.
Het model was bedoeld voor televisie, waar het de gezichten van zangers en sprekers niet verhulde. Hij werd ook veel gebruikt voor radiouitzendingen. Omdat hij maar 360 gram woog, was hij ook ideaal voor draagbaar gebruik.
Het is een heel interessant vintage model, dat op vrijwel elke bron goed klinkt: zang, koperblazers, snaarinstrumenten, snare, drum overheads, of als ruimtemicrofoon. Hij heeft minder demping dan een BX, dus je kunt hem het beste gebruiken met een popscherm.
De advertentie voor de KB-2C was behoorlijk vreemd, het lijkt erop dat de verkoopafdeling van RCA een slechte dag had, ik kan me niet voorstellen waarom je zo'n onaantrekkelijke man zou gebruiken voor de promotie.
Mijn exemplaar van de KB-2C werd liefdevol gerestaureerd door Stewart Tavener van Xaudia en is klaar voor elke klus. Ik heb hem met geweldige resultaten gebruikt op akoestische gitaar, snare en contrabas en ik hoop hem voor nog veel meer bronnen te gebruiken. Ruim 75 jaar na de introductie heeft hij nog weer een heel leven voor de boeg.
Veel meer modellen zijn te vinden in mijn boek Witnesses of Words. Meer informatie daarover is te vinden op: www.witnessesofwords.com
|
|
Top: de miniatuur RCA BK-2C
Onder: klank, achterover en voorover gericht, schacht met XL male connector en RCA BK-2C advertentie uit 1950
|
|
|
|
|
|
|