|
Soms is de keuze voor een microfoon van de maand extra moeilijk; de kandidaten zijn talrijk, maar welke moet er in de schijnwerpers worden gezet?
Om het gebruikelijke patroon te doorbreken, heb ik deze maand besloten om wat licht te werpen op een echte buitenstaander, maar eentje die toch gemaakt is door een bijzonder gerespecteerd bedrijf: Pearl, uit Zweden. (Verwar het niet met het Japanse Pearl, dat drumstellen maakt en zeer matige electretmicrofoons, zoals de CR-55, produceerde).
Het Pearl 'Mikrofonlaboratorium' werd opgericht in 1941, in SpÄnga, Zweden, niet ver van Stockholm, waar de oprichter Rune Rosander thuis begon met het produceren van kristal microfoons.
Mijn KM-6 kristal microfoon moet een van de vroegste producten zijn geweest , bedoeld voor gebruik bij de pas op de markt gekomen bandrecorders van Tandberg, Radionette en andere Scandinavische merken.
Net als alle kristal microfoons, was de kwaliteit ervan vrij beperkt, met een frequentiebereik van ongeveer 80-8000 Hz, derhalve waren ze eigenlijk alleen geschikt voor spraak en amateur muziekopnamen. De advertentie van de latere look a like, de KM 8, is gericht op die markt, zelfs al spreekt Pearl in de advertentie van hoge kwaliteit.
Het design van deze microfoon is echter iets heel anders en erg ongewoon. Het doet me denken aan Pippi Langkous en heeft een beetje dezelfde 'look' die oude SAAB auto's hadden.
Niemand in de USA, of Europa, zou ooit hebben bedacht om een microfoon met zo'n uiterlijk te produceren; hij kan lelijk gevonden worden, wie zal het zeggen, maar het ontwerp is zeker speciaal.
Ik kon geen enkele informatie over dit specifieke model vinden op het internet, maar de KM-8, uit 1951, komt er heel dicht bij in de buurt, en omdat de KM-6 eraan voorafgegaan moet zijn, is het veilig om te veronderstellen dat hij gemaakt moet zijn tussen 1945 en 1950.
Gelukkig voor mij bracht een Nederlandse muziek minnende toerist hem mee naar Nederland en verkocht die hem toen hij er op uitgekeken was.
De faam van Pearl als een microfoonbedrijf is gebaseerd op de latere ontwerpen van condensator microfoons, ontworpen door Rune Mosander, geholpen door Bernt Malmqvist, die in 1954 bij het bedrijf in dienst trad en, sinds 1987 de eigenaar is.
Samen ontwierpen ze rechthoekige capsules voor condensator microfoons, een idee Pearl tot de dag van vandaag gebruikt en ze een reputatie opleverde van het maken van condensator microfoons, die de befaamde Neumann U87s schel laat klinken in vergelijking.
Het rechthoekige ontwerp is gebaseerd op het idee dat dit beter is voor de resonantie van de geluidsfrequenties en het tegelijkertijd mogelijk maakt om de uitvoering zo klein mogelijk te maken.
Milab, een andere Zweedse bedrijf, is een spin off van Pearl en gebruikt ook nog steeds dezelfde rechthoekige capsule ontwerpen (vroege Milabs waren Pearls), deze microfoons zijn ook beroemd om hun goede kwaliteit.
Pearl blijft als een van de weinige bedrijven ook tegenwoordig nog innovatieve microfoonontwerpen bedenken, een feit dat de Zweden net zo trots op Pearl zou moeten maken als ze zijn op Pippi.
Dit is een van de modellen die te vinden zijn in mijn boek Witnesses of Words, dat onlangs is uitgebracht. Meer informatie daarover is te vinden op: www.witnessesofwords.com
|
|